Jumat, 19/04/2024 - 18:14 WIB
IndonesianArabicEnglishRussianGermanFrenchChinese (Simplified)JapaneseMalayHindi

TERBARU

EKONOMIFINANSIAL

Memilih Platform Dagangan Anda: MetaTrader4 vs MetaTrader5

ADVERTISEMENTS

BANDA ACEH – Platform perdagangan oleh MetaQuotes tetap cukup popular di kalangan trader di seluruh dunia.  Produk yang paling diminati syarikat adalah MetaTrader 4 dan MetaTrader 5. Ramai yang berpendapat bahawa MetaTrader5 adalah versi yang lebih baik daripada pendahulunya; namun, kedua-dua terminal ini mempunyai perbezaan yang penting. MT4 ditujukan untuk Forex secara eksklusif, sementara MT5 lebih universal, memberikan akses kepada bukan hanya instrumen mata wang tetapi juga aset saham.  Mengenai perbezaan platform lain, saya akan membincangkannya di bawah.   

ADVERTISEMENTS
Ucapan Selamat dan Sukses atas Pelantikan Reza Saputra sebagai Kepala BPKA

Interface

Semasa merancang MT4, para pembangun meninggalkan interface platform yang terkenal kepada pengguna, walaupun platform ini mempunyai kod yang berbeza. Versi baru memberikan akses ke kedalaman pasaran yang memungkinkan anda mengawasi jumlah perdagangan saat ini di pasaran.   

ADVERTISEMENTS
Manyambut Kemenangan Idul Fitri 1445 H dari Bank Aceh Syariah

Jenis pesanan

Di MetaTrader4, ada 4 jenis pesanan tertunda, sementara versi baru dilengkapi dengan 6, yang memungkinkan untuk membuat sistem perdagangan yang lebih fleksibel.  

ADVERTISEMENTS

Hujah yang paling kerap menentang MetaTrader5 adalah kekurangan hedging.  Versi terminal yang diperbaiki mempunyai pilihan ini tetapi anda masih boleh membuka kedudukan tanpa mengunci.   

Juga, di MetaTrader5, anda boleh membuka perdagangan dengan satu klik kanan dari carta perdagangan.  

Tempo Masa

MetaTrader 4 memberi akses kepada 9 TF – TF 4 minit, TF 2 jam, 1 setiap hari, 1 mingguan, dan 1 TF setiap bulan.  Bagi MetaTrader 5, terdapat 21 TF yang disertakan.  Pelbagai carta minit dan jam telah disempurnakan. Anda boleh memilih TF yang sesuai di menu Carta.   

ADVERTISEMENTS
Mudahkan Hidup Anda!, Bayar PBB Kapan Saja, Di Mana Saja! - Aceh Singkil
Berita Lainnya:
Antam Cetak Laba Rp 3,08 Triliun, Aset Tumbuh 27 Persen

Salin Perdagangan

Di MT5, fungsi menyalin perdagangan trader terbaik tersedia melalui perkhidmatan Trade Alerts. Untuk menggunakan pilihan ini, pedagang dapat memeriksa hasil perdagangan pedagang terkemuka, memilih yang paling berjaya, dan melanggannya.  Langganan boleh dibayar atau percuma. Apabila trader membuat keuntungan yang baik, peluang mereka untuk berlangganan meningkat.   

Instrumen perdagangan

MetaTrader 4 dimaksudkan untuk pasaran mata wang sahaja. Platform daripada bank pelaburan MetaTrader 5 adalah platform multimarket. Ia memberi akses kepada saham, pasaran mata wang, operasi dengan sekuriti yang dapat dilakukan di beberapa bursa secara serentak.  

Analisis

Kedua-dua platform ini mempunyai pelbagai instrumen analisis teknologi, tetapi di MT5, terdapat lebih banyak lagi.  Sebagai contoh, bilangan indicators terbina dalam telah meningkat kepada 38 (termasuk satu berdasarkan Elliott Waves) dari 30 di MT4. Jenis carta tetap sama: bar charts, linear charts, and Japanese candlesticks. Anda boleh menggunakan hingga seratus daripadanya secara serentak. Sekiranya perlu, anda boleh mendapatkan indicators tambahan di Perpustakaan.   

MetaEditor yang dimodenkan tidak memerlukan pengetahuan khusus mengenai pengaturcaraan daripada anda dan membolehkan trader biasa membuat indicators dan penasihat pakar, sementara Penguji Strategi membolehkan anda menguji mereka pada aset perdagangan yang berbeza.   

Satu kelemahan jelas ialah penasihat pakar yang dibuat untuk MT4 tidak sesuai dengan versi MT5 baru. MT5 mempunyai pilihan analisis asas – Kalendar Ekonomi dan suapan berita; mereka mewakili peristiwa penting dalam dunia kewangan dalam masa nyata. Dalam versi “lama”, anda mesti mengesan berita di tempat lain.  

Penyediaan server

Di Mt4, terdapat 1 server berasingan yang tidak mempunyai hubungan dengan server lain.  Di MT5, terdapat 4 – akses, perdagangan, sejarah, dan penyalinan cadangan.  Ini mempercepatkan semua operasi.   

Notifikasi

Untuk bertindak balas terhadap peristiwa pasaran tepat pada masanya, MT5 menampilkan amaran suara khas. Anda juga boleh diberitahu melalui telefon bimbit atau e-mel anda.   

Versi telepon pintar

Terminal perdagangan juga tersedia di telefon pintar dengan fungsi yang sama seperti pada PC. Mereka dimaksudkan untuk dua OS yang popular – Android dan iOS.  

Kesimpulan

Memilih antara MT4 dan MT5 sekaligus boleh menjadi sangat sukar. Pilihan peribadi anda adalah kunci di sini, walaupun semakin banyak broker lebih memilih MT5, tidak memberikan alternatif kepada trader. Terima kasih kerana universal, menampilkan pelbagai pilihan dan indicators perdagangan, terminal ini berpeluang menggantikan sepenuhnya pendahulunya dari pasaran.[]

x
ADVERTISEMENTS

Reaksi & Komentar

Berita Lainnya

Tampilkan Lainnya Loading...Tidak ditemukan berita/artikel lainnya.
IndonesianArabicEnglishRussianGermanFrenchChinese (Simplified)JapaneseMalayHindi